fbpx
Viss, kas tev jāzina par kolagēnu.2020-12-31T13:38:42+00:00

Viss, kas tev jāzina par kolagēnu

Kā lielākais kolagēna pārdevējs un ražotājs Baltijā mēs no klientiem saņemam daudz jautājumu, kuru pamatā bieži vien ir mīti un nepareiza informācija. Šajā rakstā, pirmkārt, izskaidrosim, kas ir kolagēns, tad pievērsīsimies 9 visizplatītākajiem mītiem, kā arī sniegsim uz zinātniskiem pētījumiem balstītu pārskatu (atsauces lapas beigās) par to, uz kā pamata novērtēt un izvēlēties kolagēnu.

Kas ir kolagēns?

Kolagēns ir svarīgākais proteīns cilvēka organismā, kas veido 25-35% no cilvēkā esošajām olbaltumvielām. Kolagēns lielā daudzumā ir atrodams ādā, nagos, skrimšļos, asinsvadu sieniņās, kaulos, smaganās u.c. Ja dzīves sākumā organisms spēj veiksmīgi saražot visu nepieciešamo kolagēna daudzumu, tad orientējoši no 25 gadu vecuma organisma spēja to saražot samazinās ik gadu vidēji par 1,5%. Ņemot vērā šo apstākli, no 25-30 gadu vecuma katru dienu ir ieteicams papildus uzņemt kolagēnu.

Kolagēna samazināšanās organismā ir pamanāma, ievērojot pirmās krunciņas vai sajūtot locītavu sāpes. Kolagēna deficīts, protams, nav vienīgais iemesls vienai vai otrai problēmai, un tā uzņemšana neradīs risinājumu visām problēmām. Tomēr kolagēnam ir liela nozīme ādas, matu un locītavu labsajūtas nodrošināšanā.

Kolagēna struktūra un veidi dažādos ražošanas posmos

Izejvielas iegūšanai var izmantot 28 dažādus kolagēna avotus, taču tam ir nozīme tikai izejvielas fāzē. Šī informācija ir nonākusi daudzu cilvēku apziņā, jo daudzi ražotāji savās reklāmās un uz iepakojumiem mēdz norādīt I, II vai III tipu. Zemāk paskaidrosim, kāpēc šiem tipiem patiesībā nav nekādas atšķirības.

Ražošanas 1. posmā no izejvielas struktūras tiek, pirmkārt, atdalītas saites, t.i., notiek želatinizācija. Tomēr želatīnam vēl nepiemīt vēlamās īpašības, jo tā daļiņas joprojām ir visai lielas (~100 000 Da). Cilvēka organisms nespēj to uzņemt vairāk kā ~10% apmērā.

Ražošanas 2. posmā tiek veikta hidrolīze, kā rezultātā rodas nelieli bioaktīvi kolagēna peptīdi jeb hidrolizēts kolagēns. Tikai tagad daļiņu izmērs ir ~3000 Da, un organisms spēj to uzņemt ~90-95% apmērā. Sākot no šī posma, nav vairs arī atšķirības, kāda veida izejvielas bija hidrolizētā kolagēna avots. Kolagēna veidi atšķiras tikai izejvielas fāzē, taču tad organisms nespēj to pilnībā uzņemt.

Lietojot kolagēnu, organismā no uzņemtajiem kolagēna peptīdiem rodas jaunas kolagēna struktūras. Tā rezultātā uzlabojas ādas elastība un samazinās grumbas, tiek spēcināti nagi un mati, kā arī uzlabojas locītavu mobilitāte un mazinās locītavu sāpes, kas radušās kolagēna deficīta dēļ.

Dažādas kolagēna ražošanas metodes, tīrība un kvalitāte.

Ražošana ar ķīmisko vielu un skābju palīdzību

Šī ir visizplatītākā metode. Kā dzīvnieku izcelsmes izejviela tiek izmantota arī dzīvnieku āda ar apmatojumu, kas jāapstrādā ar skābi. Jūras kolagēna gadījumā tiek izmantotas zivju zvīņas, asakas un spuras. Izejvielu attīrīšanai sākumā tiek veikta tīrīšana, izmantojot ķīmiskas vielas un skābes, kas var nelielā daudzumā saglabāties gala produktā. Šī ražošanas metode ir nedaudz lētāka, taču rezultāts ir ar zemāku tīrību, gala produkts parasti satur 80-90% kolagēna (proteīna) un 10-20% citu piemaisījumu. Lielākā daļa Baltijā nopērkamā kolagēna ir ražota, izmantojot skābes un ķīmiskās vielas, un uz iepakojuma tas netiek norādīts!

Ražošanas metode, neizmantojot ķīmiskās vielas

Šis process ir mazāk izplatīts, un tas ir nedaudz dārgāks. Kā izejviela tiek lietoti svaigi dzīvnieku kauli un locītavas. Šajā metodē tiek izmantoti tikai dabiski enzimātiski procesi, un rezultāts tiek panākts ar karsēšanas un spiediena palīdzību. Pateicoties inovatīvajai tehnoloģijai, ir iespējams panākt īpaši tīras pakāpes kolagēnu (ar gandrīz 100% olbaltumvielu saturu). Pēc hidrolīzes tam ir īpaši mazs daļiņu izmērs ~3000 Da, un organisms to uzņem ~90-95% apmērā. Arī ICONFIT kolagēns ir ražots pēc šīs metodes, neizmantojot ķīmiskas vielas, un ir ar augstu tīrības pakāpi!

Tīrība un kvalitāte

Kolagēna tīrību var reizēm nolasīt arī no iepakojuma, ja uz produkta ir norādīts kolagēna saturs. Ja uz iepakojuma tiek solīts tīrs 100% kolagēns, bet produkta olbaltumvielu/proteīnu saturs ir 80-90%, tad tas satur arī citus piemaisījumus 10-20% apmērā, liekot noprast, ka pastāv liela iespējamība, ka ražošanas procesā ir izmantotas ķīmiskās vielas. Uz iepakojuma šis apstāklis netiek minēts, bet produkts tiek reklamēts kā tīrs kolagēns. Tirgū ir pieejami arī tādi produkti, uz kuru iepakojuma informācija par uzturvielām nav norādīta vispār, un tā tiek slēpta. Ja esi jau kolagēnu lietojis, tad pajautā tā pārdevējam, kā tas ir ražots un cik liels ir tā olbaltumvielu saturs.

Kāpēc vajadzētu lietot kolagēnu?

Novecošanās, lielas fiziskās slodzes un arī liekā svara iespaidā kolagēna līmenis ķermenī samazinās, izraisot locītavu sāpes (artrozi), kaulu masas samazināšanos (osteopēniju un osteoporozi), kā arī ādas novecošanos. Tas palielina traumu risku. Pētījumos ir pierādīta kolagēna labvēlīgā ietekme uz locītavām un skrimšļiem – sportistiem, kuri uzņēma 10g kolagēna dienā, skrimšļa biezums palielinājās par 14%. Atsauces grupā pie tādas pašas slodzes sportistiem, kuri kolagēnu nelietoja, skrimšļa biezums turpretim samazinājās.

Kolagēns palīdz arī osteoartrīta gadījumā. Tas palīdz uzlabot locītavu elastību un mobilitāti, mazināt locītavu sāpes, kā arī tas palielina kaulu blīvumu. Tas ir īpaši svarīgi gan gados vecākiem cilvēkiem, gan sportistiem, lai izvairītos no iespējamiem kaulu lūzumiem un plaisām. Pētījumi arī liecina, ka 10g kolagēna dienā sniedz ievērojami lielāku labumu nekā 1,5g glikozamīna.

Kolagēns matiem, ādai un nagiem Pētījumi liecina, ka kolagēna lietošana stimulē ādas atjaunošanos un samazina novecošanās pazīmes (piemēram, grumbas). Tas ievērojami palielina fibroblastu koncentrāciju un kolagēna šķiedru diametru un blīvumu ādā. Tāpat arī kolagēns palīdz atjaunot ādu pēc saules apdeguma. Jauniem cilvēkiem kolagēna līmenis organismā sāk pazemināties no ~25 gadu vecuma. Sākumā izmaiņas nav tik ļoti pamanāmas, taču, regulāri lietojot kolagēnu, āda saglabā jauneklīgu izskatu daudz ilgāk.

Cik daudz kolagēna būtu jāuzņem katru dienu?

Pētījumi liecina, ka vislabākos rezultātus var panākt, lietojot 10g kolagēna dienā. Tāpēc, lai no kolagēna gūtu vislielāko labumu, arī mēs iesakām iekļaut savā ikdienas ēdienkartē 10g kolagēna. Visvienkāršākais un lētākais veids, kā uzņemt 10g kolagēna, ir tā lietošana pulvera veidā, sajaucot to mājās ar ūdeni, dzērieniem, smūtijiem vai ēdienu.

Tiek pārdoti arī gatavi kolagēna dzērieni, kuru porcijas cena ir daudz augstāka, piedāvājumā ir pat kursa veidā lietojams kolagēns 10 dienām, kas maksā ap 100€. Pulverveida kolagēna izmaksas 10 dienām parasti nepārsniedz 3€ – 6€. Papildus pārdošanā ir arī kolagēna kapsulas, tabletes, želejas konfektes, no kurām būtu jāizvairās, jo tajās esošais kolagēna daudzums ir pavisam niecīgs. Vidēja lieluma kapsulas ietilpība ir tikai 0,5g, tāpēc, lai dienā uzņemtu 10g kolagēna, būtu jāpatērē 20 šādu kapsulu.

Kolagēns ir piemērots arī sievietēm grūtniecības un zīdīšanas laikā. Ārsti iesaka to papildus uzņemt tieši šajā laikā.

9 mīti par kolagēnu


Kā un kur pirkt kolagēnu?

Dažādus kolagēna produktus var iegādāties gandrīz katrā uztura bagātinātāju veikalā, kā arī daudzos mazumtirdzniecības veikalos un lielveikalos. Mūsu ICONFIT kolagēni ir vieni no nedaudzajiem, kas ražoti, neizmantojot ķīmiskas vielas, un kam ir visaugstākā tīrības pakāpe. Rezultātā tie ir kļuvuši arī par visiecienītākajiem produktiem Baltijā. Mūsu klāstā ir tīrs kolagēns bez garšas, kā arī MSM Collagen maisījums ar C vitamīnu. Smūtijiem savukārt ir piemērots garšīgais Collagen Superfoods maisījums ar liofilizētām ogām un dabīgo inulīnu. To visu var pasūtīt mūsu mājaslapā; pasūtījumu saņemsi pakomātā 1-3 darba dienu laikā. Pasūtot preces vismaz 40€ vērtībā, piegāde ir pilnībā bez maksas.

Kāpēc ICONFIT kolagēni ir daudz lētāki par citiem?

Lai gan izmantojam tikai augstākās kvalitātes kolagēnu, kas ražots bez ķīmiskām vielām, spējam savus produktus piedāvāt par zemāku cenu. ICONFIT mērķis nav pārdot nelielus daudzumus par augstāku cenu, bet gan lielākus apjomus par lētāku cenu. Savas galvenās izejvielas mēs iegādājamies lielos apjomos, mūsu ražotnē ir pilnīgi automātiska ražošanas līnija (līdz 700 burkām stundā), un viss ražošanas process ir balstīts uz efektivitāti. Kā vietējais ražotājs mēs spējam tiešajiem Baltijas klientiem piedāvāt vislabāko cenu, tāpēc ārvalstu kolagēna produktu importētājiem ir ļoti grūti konkurēt ar mūsu cenām.

Izmantotie pētījumi:

Āda

  1. Asserin J., Lati E., Shioya T., Prawitt J. “The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials” J. of Cosmetic Dermatology 2015, 0, 1–11
  2. Campos, Patrícia Maia, et al. “An oral supplementation based on hydrolyzed collagen and vitamins improves skin elasticity and dermis echogenicity: a clinical placebo-controlled study”Clin Pharmacol Biopharm 2015, 4: 142
  3. Sibilla S, Godfrey M, Brewer S, Budh-Raja A and Genovese L “An Overview of the Beneficial Effects of Hydrolysed Collagen as a Nutraceutical on Skin Properties: Scientific Background and Clinical Studies” The Open Nutraceuticals Journal, 2015, 8, 29-42 29
  4. Zague, V. et al “Collagen peptides modulate the metabolism of extracellular matrix by human dermal fibroblasts derived from sun-protected and sun-exposed body sites”Cell Biol Int. 2018 Jan;42(1):95-104.
  5. Jimbo N, Kawada C, Nomura Y. “Optimization of dose of collagen hydrolysate to prevent UVB-irradiated skin damage” Biosci Biotechnol Biochem. 2016;80(2):356-9. 
  6. Sugihara F., Inoue N., Venkateswarathirukumara S. “Ingestion of bioactive collagen hydrolysates enhanced pressure ulcer healing in a randomized double-blind placebo-controlled clinical study” Scientific Reports volume 8, Article number: 11403 (2018) 

Locītavas

  1. Benito-Ruiz P., Villacis R.A., Zurita L.A. et al. “A randomized controlled trial on the efficacy and safety of a food ingredient, collagen hydrolysate, for improving joint comfort”International Journal of Food Sciences and Nutrition 2009, 60 (S2): 99-113.
  2. Clark K. L., Sebastianelli W., Flechsenhar K. R. et al. “24- week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain”Current Medical Research and Opinions 2008, 24 (5): 1485-1498.
  3. Gonçalves FK. “Impact of collagen hydrolysate in middle-aged athletes with knee and ankle osteochondral lesions: A case series”Int J Case Rep Images 2017;8(6):364–369.
  4. Kumar S, Sugihara F, Suzuki K, Inoue N, Venkateswarathirukumara S. “A double-blind, placebo-controlled, randomised, clinical study on the effectiveness of collagen peptide on osteoarthritis J Sci Food Agric. 2015 Mar 15;95(4):702-7.
  5. Moskowitz, R. W. “Role of Collagen Hydrolysate in Bone and Joint Disease”Seminars in Arthritis and Rheumatism. 2000; 30 (2): 87-9
  6. Trc T, Bohmova J. “Efficacy and tolerance of enzymatic hydrolysed collagen (EHC) vs. glucosamine sulphate (GS) in the treatment of knee osteoarthritis (KOA)”. Int Orthop.2011; 35:341—8.

Cīpslas un saites

  1. Praet, S. et al “Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Combined with Calf-Strengthening Exercises Enhances Function and Reduces Pain in Achilles Tendinopathy Patients”. Nutrients. 2019 Jan 95;11(1.

Kolagēna uzsūkšanās

  1. Zeijdner E.E. “Digestibility of collagen hydrolysate during passage through a dynamic gastric and small intestinal model (TIM-1) “TNO Nutrition and food Research Report. 2002, 24 June 
  2. Watanabe-Kamiyama M, Shimizu M, Kamiyama S, et al“Absorption and effectiveness of orally administered low molecular weight collagen hydrolysate in rats”J Agric Food Chem 2010; 58(2): 835-41

Muskuļi

  1. Jendricke, P. et al. “Specific Collagen Peptides in Combination with Resistance Training Improve Body Composition and Regional Muscle Strength in Premenopausal Women: A Randomized Controlled Trial”. Nutrients. 2019 Apr 20;11(4). 
  2. Oertzen-Hagemann, V. et al. “Effects of 12 Weeks of Hypertrophy Resistance Exercise Training Combined with Collagen Peptide Supplementation on the Skeletal Muscle Proteome in Recreationally Active Men”. Nutrients. 2019 May 14;11(5). 
  3. Olson GB, Savage S, Olson J. 2000. “The effects of collagen hydrolysate on symptoms of chronic fibromyalgia and tempomandibular joint pain”Cranio, 18(2): 135-41.
  4. Zdzieblik D., Oesser S., Baumstark MW., Gollhofer A., and König D. “Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial” British Journal of Nutrition 2015, 114, 12371245

Pārskati par iedarbību

  1. Figueres T., Basés E. “Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico” Nutrición Hospitalaria, vol. 32, núm. 1, 2015, pp. 62-66
  2. Koyama Y. “Effects of Collagen Ingestion and their Biological Significance” J Nutr Food Sci 2016, 6: 504.
  3. Paul, C. et al. “Significant Amounts of Functional Collagen Peptides Can Be Incorporated in the Diet While Maintaining Indispensable Amino Acid Balance”Nutrients. 2019 May 15;11(5). 
  4. Song H., Li B. “Beneficial Effects of Collagen Hydrolysate: A Review on Recent Developments”Biomed J Sci &Tech Res 2017, 1(2). 

Kaulu masas zudums un osteoporoze

  1. Wauquier, F., et al. “Human Enriched Serum Following Hydrolysed Collagen Absorption Modulates Bone Cell Activity: from Bedside to Bench and Vice Versa” Nutrients 2019, 11, 1249 
  2. Daneault, A., et al. “Biological effect of hydrolyzed collagen on bone metabolism” Critical Reviews in Food Science and Nutrition 2017, 57:9, 1922-1937
  3. König D., Oesser S., Scharla S., Zdzieblik D., Gollhofer A. “Specific Collagen Peptides Improve Bone Mineral Density and Bone Markers in Postmenopausal Women—A Randomized Controlled Study” Nutrients 2018, 10, 97
  4. Porfírio E, Fanaro GB. “Collagen supplementation as a complementary therapy for the prevention and treatment of osteoporosis and osteoarthritis: a systematic review” Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia 2016, 19: 153-164