Pāriet uz saturu
Symptoms and consequences of vitamin D deficiency.

D vitamīna trūkuma simptomi un sekas

D vitamīna trūkuma simptomi un sekas

Ziemā mēs reti redzam saules gaismu, un līdz februārim šķiet, ka esam pārdzīvojuši mūžīgu tumsu. Garā ziema atstāj savas pēdas, un mums, iespējams, vairs nav tik daudz enerģijas kā rudenī vai vasarā. Viens no nespēka iemesliem var būt D vitamīna trūkums organismā, kas mūsu klimatiskajos apstākļos ir plaši izplatīta problēma. Daudzi bēg no garās ziemas uz siltajām zemēm, kas palīdz uz laiku papildināt saules vitamīnu rezerves, taču tās nav ilgstošas. Tāpēc mūsu klimatiskajos apstākļos ziemas laikā ir svarīgi lietot D3 vitamīna piedevas. Veselība ir mūsu visdārgākā vērtība, un ne mirkli nevajadzētu aizmirst par to rūpēties.

D vitamīna dabiskie avoti

Mūsu ķermenis D vitamīnu ražo ar ādas palīdzību, atrodoties tiešos saules staros, kad esam ārpus telpām. Aptuveni no aprīļa līdz septembra beigām lielākajai daļai cilvēku viss nepieciešamais D vitamīns ir jāsaņem no saules gaismas. Ziemas laikā, kad mēs daudz vairāk savas dzīves laika pavadām iekštelpās un reti redzam sauli, organismā viegli var rasties D vitamīna deficīts. Eksperti lēš, ka aptuveni 50% cilvēkiem visā pasaulē ir pārāk zems D vitamīna līmenis, bet līdz pat 1 miljardam cilvēku ir izteikts D vitamīna deficīts. Optimāla D vitamīna līmeņa uzturēšana ir būtiska kaulu, smadzeņu un imūnsistēmas veselībai.

D vitamīnu var iegūt arī no dažiem pārtikas produktiem, tostarp tādām treknām zivīm kā lasis, makrele, siļķe un sardīne, kā arī no sarkanās gaļas un olām.

Visvairāk tiek runāts par D2 un D3 vitamīniem. D2 organisms nesintezē, un to iegūst no pārtikas (augiem un dažām sēnēm). D3 ir dzīvnieku (galvenokārt zivju) izcelsmes, bet lielākā daļa D3 vitamīna tiek sintezēta ādā ar UVB starojumu.

D vitamīna līmeni organismā ietekmē šādi faktori:

  • ādas krāsa: Melanīna pigments absorbē ultravioleto starojumu (UVR) un aizsargā ādas apakšējos slāņus no UV starojuma bojājumiem. Tas arī samazina ādā pieejamo UV starojumu D vitamīna sintēzei. Jo tumšāka āda, jo vairāk jāuzturas saulē, lai iegūtu pietiekami daudz D vitamīna.
  • ģeogrāfiskā atrašanās vieta vai klimatiskā zona: Pilsētās, kas atrodas ekvatora tuvumā, ir augstāks ultravioletā starojuma līmenis. Saules ultravioletais starojums ir tas, kas izraisa D vitamīna veidošanos ādā.
  • dzīvesveids: Daļa cilvēku, biež vien darba dēļ iekštelpās, pavada ļoti maz laika ārpus telpām un šī iemesla dēļ viņiem rodas dažādi veselības traucējumi. Rezultātā viņu āda nesaņem pietiekami daudz saules gaismas.
  • uzturs: Cilvēkiem, kuri neēd pietiekami daudz pārtikas, kas satur D vitamīnu, ir lielāka iespēja saskarties ar D vitamīna deficītu.
  • ķermeņa svars: D vitamīna deficīts biežāk sastopams cilvēkiem ar lieko svaru. Šī sakritība var būt saistīta ar ķermeņa tauku ietekmi uz vitamīna D uzsūkšanos. Šai cilvēku grupai var rasties arī kustību problēmas, kā rezultātā viņi pavada vēl mazāk laika ārpus telpām.
  • absorbcijas problēmas: Krona slimība, celiakija un citas slimības var ietekmēt to, kā zarnas uzsūc barības vielas, tostarp D vitamīnu.
  • zāles: Dažas zāles samazina organisma spēju absorbēt vai sintezēt D vitamīnu. Tie ir steroīdi un daži holesterīna līmeni pazeminoši medikamenti.
  • vecums: spēja pārvērst D vitamīnu par kalcitriolu var samazināties nieru funkcijas samazināšanās dēļ ar vecumu. Rezultātā samazinās kalcija uzsūkšanās.
  • grūtniecība: grūtniecības laikā var palielināties nepieciešamība pēc D vitamīna .

Kāpēc D vitamīns ir tik svarīgs?

  • Uztur kaulus un zobus stiprus: D vitamīns nodrošina veselus un stiprus kaulus, kas labāk pretojas dažādām slimībām, tostarp rahītam. Rahīts ir nopietna slimība, kuras dēļ bērnu kauli kļūst vāji un trausli. Tas ir saistīts ar D vitamīna trūkumu organismā, jo organismam tas nepieciešams, lai izmantotu kalciju un fosforu kaulu veidošanai. Ja kauli pieaugušajiem ir vāji un trausli, šo slimību sauc par osteomalāciju. D vitamīnam ir būtiska nozīme arī zobu veselības veicināšanā un zobu kariesa un smaganu slimību profilaksē. D vitamīns ļauj gremošanas sistēmai uzsūkt kalciju no pārtikas, kas kopā ar fosforu veido kaulu struktūru, kura sekojoši veido zobu emalju.
  • Kalcija uzsūkšanās: D vitamīns kopā ar kalciju palīdz veidot kaulus un uzturēt tos stiprus un veselus. Vāji kauli var izraisīt osteoporozi, kas var izraisīt lūzumus. D vitamīns veicina arī kalcija uzsūkšanos.
  • Paratireoīdā dziedzera efektīvāka darbība: Jūsu epitēlijķermenīši strādā ik minūti, lai līdzsvarotu kalcija līmeni asinīs, sazinoties ar nierēm, zarnām un kauliem. Ja uzturā ir pietiekami daudz kalcija un pietiekami daudz aktīvā D vitamīna, kalcijs no pārtikas uzsūcas un tiek izmantots visā organismā. Ja kalcija uzņemšana ir nepietiekama vai D vitamīna līmenis ir zems, paratireoīdie dziedzeri "aizņemas" kalciju no skeleta, lai uzturētu kalcija līmeni asinīs normas robežās.
  • Depresijas profilakse: Zems D vitamīna līmenis ir saistīts ar depresiju. Tas varētu būt saistīts ar to, ka D vitamīns un tā receptori atrodas smadzeņu zonās, kas ir saistītas ar garastāvokli un uzvedību. D vitamīnam ir svarīga nozīme veselīgas smadzeņu darbības uzturēšanā.
  • Sirds slimību profilakse: Pētījumi liecina par saikni starp zemu D vitamīna līmeni asinīs un sirds slimībām un ar tām saistītām komplikācijām. Zems D vitamīna līmenis norāda arī uz veselības problēmām, kas saistītas ar sirds slimībām, piemēram, aterosklerozi, augstu asinsspiedienu, diabētu un insultu.
  • Imūnsistēmas stiprināšana: Viena no svarīgākajām D vitamīna funkcijām ir uzturēt imūnsistēmu, mijiedarbojoties tieši ar šūnām, kas atbildīgas par infekciju apkarošanu, lai mūsu organisms varētu labāk cīnīties ar vīrusiem un baktērijām. Ja bieži slimojat, īpaši, ja bieži esat saaukstējies vai slimojiet ar gripu, tas varētu būt saistīts ar zemu D vitamīna līmeni organismā. Vairākos pētījumos ir konstatēta saistība starp D vitamīna trūkumu un elpceļu infekcijām (piemēram, saaukstēšanos, bronhītu un pneimoniju). Ir arī konstatēts, ka D vitamīna uztura bagātinātāju lietošana devās līdz 4000 IU dienā var samazināt risku saslimt ar elpceļu infekcijām.

Iespējamie D vitamīna deficīta simptomi:

  • bieži sastopamas slimības vai infekcijas
  • nogurums
  • kaulu un muguras sāpes
  • biežas garastāvokļa svārstības
  • matu izkrišana
  • muskuļu sāpes

Ja D vitamīna deficīts saglabājas ilgstoši, tas var izraisīt smagākas komplikācijas, piemēram,:

  • sirds un asinsvadu slimības
  • autoimūnās slimības
  • neiroloģiskas slimības
  • infekcijas
  • grūtniecības komplikācijas
  • daži vēža veidi, īpaši krūts, prostatas un resnās zarnas vēzis.

D vitamīns kā uztura bagātinātājs - kad un kā?

D vitamīns ir taukos šķīstošs vitamīns, kas nozīmē, ka tas nešķīst ūdenī un vislabāk uzsūcas asinīs ar pārtiku, kurai ir augsts tauku saturs. Tāpēc D vitamīna bagātinātājus ieteicams lietot kopā ar ēdienu tukšā dūšā, lai uzlabotu uzsūkšanos. Piemēram, avokado, rieksti, sēklas, pilnpiena produkti un olas ir pārtika ar augstu tauku saturu, kas palīdz uzlabot D vitamīna uzsūkšanos.

D vitamīnu ieteicams lietot no rīta vai pēcpusdienā, taču tā optimālais uzņemšanas laiks ir atkarīgs arī no jūsu dienas režīma. Ieteicams izvairīties no uzņemšanas vakarā, jo dažos pētījumos ir konstatēts, ka D vitamīns var kavēt melatonīna (miega hormona) veidošanos, kas savukārt palīdz mums labāk gulēt un nodrošina ilgstošu miegu.

Tā kā D vitamīna trūkums Latvijā un citur pasaulē ir plaši izplatīts, daudzi cilvēki lieto D vitamīna uztura bagātinātājus, lai saglabātu savu veselību ar pietiekamu D vitamīna daudzumu.

ICONFIT jaunais produktu klāsts - uztura bagātinātāji kapsulās ērtākai lietošanai

ICONFIT savu produktu klāstu ir papildinājusi ar augstas kvalitātes kapsulām, padarot to lietošanu ļoti ērtu. Jaunāko produktu līniju var atrast šeit . Jaunie produkti ir D3 vitamīna kapsulas, kas satur lielu D vitamīna devu (4000 IU). ICONFIT D3 vitamīna kapsulas nesatur mākslīgas piedevas, ķīmiskas vielas, konservantus vai krāsvielas, tās ir bez ĢMO un ražotas Igaunijā. Iepakojumā ir 90 kapsulas, ar kurām pietiek gandrīz trīs mēnešiem. Izdzerot tikai vienu kapsulu, jūs saņemsiet visu dienā nepieciešamo D vitamīna daudzumu! Šajā laikā, kad mūsu organisms ir izsīcis no garajām ziemām un uzņēmīgs pret dažādām slimībām, iesakām lietot ICONFIT C vitamīna kapsulas, kas satur dabīgu smiltsērkšķu pulveri. C vitamīns palīdz mazināt nogurumu, nespēku un stiprina imūnsistēmu. Turklāt tas ir svarīgs kolagēna veidošanā un nepieciešama sastāvdaļa dzelzs uzsūkšanai.

Iepriekšējais raksts Kā pēc brīvdienām atgriezties pie treniņu rutīnas un atkal ēst veselīgi?